Hvilken type virksomhed skal jeg vælge? (enkeltmandsvirksomhed, IVS, ApS)

Hvis du har problemer med at vælge, hvilken type virksomhed du skal stifte, skal du først og fremmest spørge dig selv, om du foretrækker at have en virksomhed, hvor du personligt hæfter for alt, dvs. for virksomhedens gæld, ansvaret overfor kunderne, medarbejdere, eller om du foretrækker at placere forpligtelserne i en virksomhedsstruktur med begrænset ansvar?

Vi anbefaler, at du først og fremmest overvejer de risici, der relaterer sig til din forretningsmodel:

– Hvad skal din virksomhed arbejde med?
– Hvem er dine kunder?
– Vil der være nogen potentielle forpligtelser?
– Hvad kan gå galt?
– Og hvor stor bliver “regningen”, hvis det går galt?
– Starter du op med en god portion penge i banken?

Kende du svarene på disse spørgsmål, vil hjælpe dig til at vælge mellem en enkeltmandsvirksomhed, et IVS eller et ApS.

Generelt kan man sige, at jo større risiko du har, jo mere peger pilen i retning af at vælge et selskab.



Fordele & ulemper ved start af enkeltmandsvirksomhed


Fordel: Nem opstart

I Danmark er det klart nemmest at starte (og lukke) en enkeltmandsvirksomhed. Når der besluttes mellem en enkeltmandsvirksomhed og et selskab med begrænset ansvar (IVS eller ApS), skal du bl.a. tage hensyn til, hvor mange penge du har, det ansvar der følger med din virksomheds salg af varer og/eller services (stort ansvar – og store salg – peger mod at du skal have et selskab), og den type kunder du har. Hvis du ikke har så mange penge i starten, og er i en situation, hvor der ikke er meget ansvar i din virksomhed, i forhold til det der leveres til kunderne, og hvis der ikke er meget gæld heller, så kan en enkeltmandsvirksomhed være den bedste løsning, fordi det er meget let at starte. Du kan registrere virksomheden gratis i løbet af få dage. Du skal muligvis betale for en revisor til at hjælpe dig med processen, men ellers er det hurtigt, nemt og billigt. Ingen krav til stiftelseskapital, derfor ej heller noget krav om at indbetale penge til en bankkonto, som er påkrævet ved de fleste selskabstyper (ApS, A/S).


Fordel: Modregning af virksomhedens underskud

En anden fordel ved at vælge en enkeltmandsvirksomhed er, at det giver dig mulighed for at modregne et evt. underskud fra opstarten af din virksomhed i anden personlig indkomst (f.eks. hvis du har et lønarbejde ved siden af). Nogle virksomheder laver et overskud fra starten, men de fleste virksomheder har et underskud i 1-3 år eller endnu længere. Hvis du starter en enkeltmandsvirksomhed, og har et job i begyndelsen, hvor du arbejder på fuld tid i seks måneder f.ex., mens du starter virksomheden op ved siden af, så kan underskuddet fra din virksomhed bruges som et ekstra skattefradrag for din lønnede indkomst. På denne måde vil du få en tilbagebetaling af skat fra underskuddet. Det gavner likviditeten

Følgende eksempel illustrerer dette: Forestil dig, at du har et underskud det første år på 100.000 kroner i virksomheden, og ved siden af din virksomhed er du ansat som lønmodtager i en anden virksomhed, hvor du får 200.000 kroner i løn om året. I dette tilfælde har du 200.000 kroner i løn, og du har mistet 100.000 kroner i din egen virksomhed, som følge af underskuddet, på grund af diverse startomkostninger. Når du beregner din skat i slutningen af ​​året, ville du have en løn på 200.000 kroner, og fra dette beløb, kan du modregne underskuddet fra din egen virksomhed. Når SKAT derfor beregner din personlige indkomst, vil det være de 200.000 kroner fra din løn, minus de 100.000 kroner fra dit underskud, så du ville kun skulle betale skat af de resterende 100.000 kroner. Hvis din personlige skat det år er 50% (vi gætter for at kunne lave eksemplet – din skat kan naturligvis være anderledes), så ville din samlede skat kun være 50.000 kroner. Hvis du ikke kunne modregne underskuddet, så skulle du have betalt 100.000 kroner i skat af din løn (i et IVS eller ApS kan du ikke modregne underskud i din personlige indkomst). På denne måde kan du faktisk gøre brug af underskuddet. Så hvis du forventer et underskud, kan en enkeltmandsvirksomhed være en rigtig god idé.


Ulempe: Personligt ansvar

En ulempe med enkeltmandsvirksomheder er, at du er virksomheden, og derfor er ansvarlig for alt, hvad der kan ske i løbet af virksomhedens levetid​​. Det betyder, at hvis du for eksempel sagsøges af en kunde og ender i en retssag, at hvis du skulle taber retssagen, så vil du blive holdt personligt ansvarlig for en evt. erstatning samt sagsomkostninger. I værste fald kan du ende i en situation, hvor du har behov for at sælge dit hus for at betale forpligtelser. Det kan sågar ende med en personlig konkurs. Så at have en lille virksomhed, en enkeltmandsvirksomhed, er på mange måder lettere end at have et selskab med begrænset ansvar, men du skal forstå den involverede risiko angående ansvaret.


Er en enkeltmandsvirksomhed et godt valg, hvis der er risiko i forhold til de produkter og serviceydelser, der sælges?

Lad os overveje følgende eksempel: Hvis din virksomhed skriver artikler til venner, familie og nære bekendte, så er det ikke særlig sandsynligt, at du ender i nogen store retssager. Og da dine omkostninger vil være begrænset til en computer, papir, pen, osv, vil din samlede risiko være meget begrænset.

Hvis du derimod skalerer din virksomhed op til at omfatte to eller tre fuldtidsansatte, så vil du have en forpligtelse over for dem i form af løn. Desuden, hvis du får en stor virksomhed som kunde, som eksempelvis resulterer i salg på 1 million kroner om måneden, og du beslutter at outsource arbejdet og betale dine outsourcingpartnere 900.000 kroner om måneden, så vil din fortjeneste ikke være en million, men meget mindre. Men du vil have solgt kunden en service for 1 million kroner, hvilket resulterer i en stor forpligtelse overfor denne.

En måde at undgå sådanne store forpligtelser på, er at skrive dig ud af dem med en kontrakt. I virkeligheden kan du ikke underskrive en kontrakt med nul kroner i ansvar; en eller anden form for ansvar – et beløb eller procent af noget du har solgt – vil der normalt altid være behov for at indarbejde i en aftale. Dania Regnskab anbefaler, at du ser på dine konkurrenter for at se, hvordan de forhandler kontrakter eller søger råd hos en advokat.


Sammenfatning: Enkeltmandsvirksomhed

Hvis du starter ud med få penge og ikke har store risici, kan en enkeltmandsvirksomhed være det bedste valg. Selvom du kan stifte et selskab med begrænset ansvar billigt, skal du stadig huske på, om der kan opstå et underskud også.


Fordele & ulemper ved stiftelse af selskaber


Fordel: Begrænset ansvar

Når man sammenligner fordelen omkring det at have begrænset ansvar, så skal du spørge dig selv, om der reelt er et ansvar af betydning i det din virksomhed sælger. Se på dine worst-case scenarier. Hvis du har en uoverensstemmelse med en klient – for eksempel – du leverer et dårligt stykke arbejde, og kunden mister nogle penge – så skal du spørge dig selv, om du kan skrive dig ud af en forpligtelse i en kontrakt på forhånd, der potentielt vil kunne holde i retten. Hvis du kan, så vil forpligtelsen trods alt være begrænset, og en enkeltmandsvirksomhed er da nok den hurtigste og nemmeste løsning til at starte din virksomhed. Hvis du ikke kan skrive dig ud af et ansvar, så bør du overveje at vælge mellem en af ​​to typer af selskaber med begrænset ansvar.

Disse to typer af selskaber kaldes IVS (iværksætterselskab) og ApS (anpartsselskab). Derudover er der et par andre typer bl.a. et A/S (aktieselskab), men der kræves en halv million i stiftelseskapital, så for de fleste virksomheder, der vælger et selskab med begrænset ansvar, står valget mellem IVS og ApS, da dette er klart det billigste.


Ulempe: Et ApS kræver 50.000 kroner i startkapital

Hvis du har en masse penge i banken, kan et ApS kan være dit første valg. Et ApS er en gammel institution; det er en type selskab med begrænset ansvar, der har eksisteret i mange år. Alle kender denne selskabstype, og alle føler sig tryg med et firmanavn, der indeholder et “ApS”. Vælger du et ApS, fremstår din virksomhed måske mere pålidelig i forhold til potentielle kunder og samarbejdspartnere end et IVS (det afhænger naturligvis af hvor fine dine kunder er på den). Men du skal have 50.000 kroner i kapital til at kunne starte virksomheden.


Fordel: IVS er billigt & nemt at starte

Du kan også vælge at stifte et IVS i stedet for en enkeltmandsvirksomhed, hvis du ikke forventer at have et stort underskud, og du gerne vil have begrænset ansvar fra begyndelsen. Et IVS er en nyere løsning end et ApS, og det er et godt alternativ, hvis du gerne vil have begrænset ansvar, men ikke lige har 50.000 kroner i banken. Du kan starte et IVS med 1 krone i kapital, og du kan selv oprette selskabet online, eller finde et firma, der kan gøre det for dig.

Den største forskel mellem et IVS og et ApS er, at mens et traditionelt ApS kræver en startkapital på 50.000 kroner, så kan du nøjes med at investere 1 krone i et IVS for at komme i gang. Men der er et andet krav om, at 25% af det årlige overskud skal spares op i et IVS, indtil du har en samlet egenkapital på 50.000 kroner.

Egenkapitalen for IVS ved starten kan være alt fra 1-49.999 kroner. Uanset hvilket beløb, du starter med i kapital, skal du gemme 25% af din indtjening, indtil du har 50.000 kroner sparet op. Du kan derefter ændre selskabstypen til et ApS, hvis du ønsker det, eller du kan lade det være et IVS fremadrettet. De regler der regulerer et IVS, er mere eller mindre de samme, som dem der regulerer et ApS. De 2 mest markante forskelle er kapitalkravet ved opstarten og kravet om at spare op af overskud.


Ulempe: IVS skal oftere afholde en generalforsamling for at genetablere egenkapitalen

Det er meget fristende, at starte med 1 krone i egenkapital, men du skal huske på, at hvis du bruger mere end 50% af egenkapitalen på udgifter i starten, uden at der kommer flere penge i kassen, så skal du afholde en generalforsamling, og udarbejde en plan for genetablering af egenkapitalen. Hvis du derfor som eksempel, bruger din 1 krone i egenkapital på den første dag til at betale for advokaten og revisoren, så vil du være forpligtet til at afholde en generalforsamling allerede nu. Overvej i stedet at kigge på dine anslåede omkostninger for de første uger af virksomheden – revisor, advokat mv. – og gang estimatet med 2. Dette bør være egenkapitalen. For eksempel, hvis du har 5.000 kroner i omkostninger til oprettelse af IVS, så skal du have mindst 10.000 kroner som egenkapital, fordi det er omkring 50% af dine forventede omkostninger. Derfor undgår du at skulle afholde en generalforsamling allerede de første dage af selskabets levetid.


Ulempe: ApS & IVS kan ikke trække selskabets underskud fra i din personlige indkomst

Et selskabs underskud anvendes anderledes, end det hos en enkeltmandsvirksomhed. Selvom der er et underskud, så er underskuddet isoleret i selskabet, så du kan ikke bruge dette underskud til at modregne i din egen personlige indkomst. Ydermere, hvis du modtager en løn fra selskabet til at betale dine personlige regninger, så vil selskabet være forpligtet til at udarbejde en lønseddel til dig. Når en lønseddel er lavet, skal virksomheden tilbageholde A-skat samt AM-bidrag, og betale disse videre til SKAT med det samme. Så hvis du allerede har et underskud, og du har brug for en lønseddel, fordi du har regninger at betale derhjemme, så har du ikke alene mistet penge på underskuddet, men du skal også betale skat af din løn. Det kan hurtigt få bugt med kapitalen i et selskab også.


Sammenfatning: Selskaber med begrænset ansvar (IVS og ApS)

Hvis du ikke har et underskud i virksomheden, som du gerne vil kunne modregne i din personlige indkomst, hvis du har et stort ansvar i forhold til de varer og services du sælger til dine kunder og hvis der løbende er meget gæld i virksomheden, som du ikke ønsker at hæfte for personligt, så bør du overveje at vælge et IVS eller et ApS.


Skal du have et holdingselskab?

Du kan lære lidt mere om holdingselskaber ved at se vores video her:



Har du nogle spørgsmål til valg af virksomhedstype?

Du kan sende os en mail på: info@daniaregnskab.dk


Besøg os også på de sociale medier, se vores videoer, lyt til vores podcasts og lær mere om hvem vi er, omkring skatter, moms, fradrag og om at starte ny virksomhed m.m.:


Sociale medier:

Besøg os på Facebook

Besøg os på LinkedIn

Besøg os på Instagram

Besøg os på Google+


Video:

Videoer på Vimeo

Videoer på YouTube


Podcast:

Podcasts på SoundCloud

Podcasts på iTunes