Sådan vælger du det bedste regnskabsprogram til din virksomhed i 2023
Regnskabsprogrammer er blevet en central funktion i den moderne forretningsverden, og det er let at forstå hvorfor. Både store og små virksomheder bruger online regnskabsprogrammer til at forenkle eller automatisere de fleste vigtige regnskabsprocesser, reducere bogføringsfejl og træffe datadrevne beslutninger for at udnytte virksomhedens ressourcer mere effektivt. I denne blog sammenligner vi regnskabsprogrammerne e-conomic, Dinero og Billy.
Sådan vælger du det bedste regnskabsprogram til din virksomhed i 2023
Regnskabsprogrammer er blevet en nøglefunktion i den moderne forretningsverden, og det er let at forstå hvorfor.
Både store og små virksomheder bruger online regnskabsprogrammer til at forenkle eller automatisere de fleste vigtige regnskabsprocesser, reducere bogføringsfejl og træffe datadrevne beslutninger for at udnytte virksomhedens ressourcer mere effektivt.
I denne blog beskriver vi, hvordan du vælger det bedste regnskabsprogram til din virksomhed i 2023
I takt med at flere virksomheder bruger online regnskabsprogrammer og udvalget af muligheder vokser, har det aldrig været mere udfordrende at vælge det bedste regnskabsprogram.
De forskellige platforme tilbyder en overflod af gratis og betalte versioner med varierende funktionalitet og priser.
Det er derfor vigtigt at definere, hvad din virksomhed har brug for – både nu og i fremtiden – før du vælger et regnskabsprogram.
I denne blog giver dig inspiration til, hvordan du kan vælge det bedste regnskabsprogram til din virksomhed.
Vigtigheden af regnskabsprogrammer
Regnskabet er en central forretningsfunktion:
Det er på baggrund af udstedte fakturaer at din virksomhed modtager penge fra dine kunder, betaler dine leverandører, forbereder momsindberetninger og oplysningsskemaer til skattestyrelsen, samt finansierer de vigtige daglige operationer, der holder hjulene i gang i din virksomhed.
Regnskabsprogrammer hjælper dig med at gøre alt dette hurtigere og nemmere.
Moderne regnskabsprogrammer kan også bruge dine virksomhedsdata til at give dig en dybere indsigt i din virksomhed, så du kan træffe bedre økonomiske beslutninger, optimere dine ressourcer og undgå fejl i bogføringen.
I små og nystartede virksomheder, hvor effektiv udnyttelse af virksomhedens ressourcer er afgørende for den daglige drift nu og for vækst i fremtiden, er tidsbesparende og risikoreducerende software afgørende.
Derfor er regnskabsprogrammer uundværlige og i sidste ende en af de bedste investeringer, en virksomhed kan foretage.
Du kan læse om B-skat for enkeltmandsvirksomheder her
Hvad skal du kigge efter, når du vælger regnskabsprogram?
Små og nystartede virksomheder har som regel mindre budgetter og andre krav til deres regnskabsprogram end større virksomheder.
Regnskabsprogrammer der er udviklet til større virksomheder, indebærer ofte mere komplicerede installationsprocesser, kræver serverplads, der typisk ikke er tilgængelig på små kontorer, er meget dyre i brugerlicenser og kun omkostningseffektive for virksomheder med en stor mængde regnskabsoperationer.
Med et stort marked for online regnskabsprogrammer i Danmark, har der aldrig været så mange muligheder som nu.
Alligevel benytter størstedelen af de virksomheder vi møder enten: e-conomic, Dinero eller Billy.
Derfor fokuserer vi på disse online regnskabsprogrammer i denne blog.
Vores erfaring er at:
Små virksomheder vælger ofte Dinero eller Billy.
Mellemstore virksomheder vælger ofte e-conomic.
Større virksomheder vælger ofte Microsoft Dynamics eller SAP.
Tre tips til at vælge det bedste regnskabsprogram til små og nystartede virksomheder
1. Vælg et regnskabsprogram du kan vokse med
De fleste regnskabsprogrammer tilbyder licenser med forskellige funktioner og priser.
Små og nystartede virksomheder har ofte ikke brug for komplekse og dyre programmer for at opfylde deres regnskabskrav.
Regnskabsprogrammer har normalt ved første øjekast den samme overordnede funktionalitet.
Men der er forskelle:
e-conomic
Vælg e-conomic hvis du har planer om at bruge en bogholder eller revisor til at lave dit regnskab.
Næsten alle bogholdere og revisorer i Danmark bruger og kender e-conomic rigtig godt.
Så med denne løsning får du let adgang til professionel hjælp.
Desuden er dette den eneste løsning i denne prisklasse, der tilbyder et godkendelsesworkflow for betalinger, dimensioner (afdelingsregnskab), projekter og automatiserede periodiseringer samt afskrivninger.
Dette tilgodeser en virksomhed, som forventer at vækste i fremtiden.
e-conomic tilbyder også en engelsk version.
Har du et selskab. f.eks. et ApS eller A/S, har e-conomic også klart den bedste kontoplan hertil.
Dinero
Vælg Dinero hvis du har planer om at lave dit eget regnskab.
Denne løsning er lavet til “gør-det-selv”-iværksætteren med en enkeltmandsvirksomhed, som har et lille regnskab.
Det er ikke en løsning, som vi anbefaler til selskaber.
Du bør kun lave dit eget regnskab, hvis du forstår og er fortrolig med de danske regnskabsregler, moms- og skattelovgivning for at undgå problemer med Skattestyrelsen eller Erhvervsstyrelsen senere.
Dinero tilbyder ikke en engelsk version.
Billy
Vælg Billy hvis du har planer om at lave dit eget regnskab.
Denne løsning er også lavet til “gør-det-selv”-iværksætteren med en enkeltmandsvirksomhed, som har et lille regnskab.
Det er heller ikke en løsning, som vi anbefaler til selskaber.
Som med Dinero bør du kun lave dit eget regnskab, hvis du forstår og er fortrolig med de danske regnskabsregler, moms- og skattelovgivning for at undgå problemer med Skattestyrelsen og Erhvervsstyrelsen senere.
Billy tilbyder en engelsk version.
2. Prisen bør ikke være den afgørende faktor
Både Dinero og Billy tilbyder en gratis version, hvilket naturligvis kan være fristende for en ny virksomhed med et lavt budget.
Men versionerne er ikke fuldt funktionelle, og i sidste ende skal du betale for at få adgang til f.eks. at gemme dine fakturaer online m.v.
e-conomic tilbyder en 14-dages gratis prøveperiode.
Generelt er priserne meget ens når man kigger på de tre løsninger, og derfor bør prisen i test-fasen ikke være den afgørende faktor.
3. Vælg et regnskabsprogram der kan integreres med andre systemer
Du bør undersøge, om dit nye regnskabsprogram kan integreres med de systemer du bruger eller planlægge at bruge i fremtiden.
Det kan være alt fra dit CRM, webshop, lager, projekter, dimensioner, tidsstyring eller lignende.
Selv om du måske ikke har brug for integrationerne lige nu, er det vigtigt at overveje, hvad du får brug for i fremtiden, fordi det vil være vanskeligere at sadle om senere.
e-conomic, Dinero og Billy tilbyder generelt set alle en bred vifte af integrationer.
Så sørg for at tjekke om dine behov er opfyldt.
Sammenligning af e-conomic, Dinero og Billy
e-conomic Basis | e-conomic Plus | e-conomic Smart | e-conomic Avanceret | Dinero starter | Dinero pro | Billy Basic | Billy Pro | Billy Premium | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pris ved månedlig betaling | 199 kr. per måned | 249 kr. per måned | 299 kr. per måned | 399 kr. per måned | Gratis | 345 kr. per måned | Gratis | 239 kr. per måned | 329 kr. per måned |
Basale regnskabsfunktioner | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Engelsk udgave | Ja | Ja | Ja | Ja | Nej | Nej | Ja | Ja | Ja |
Flere brugere | Ja | Ja | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Ja |
Afdelingsregnskab | Ja | Ja | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
Bilag uploaded i cloud | Ja | Ja | Ja | Ja | Nej | Ja | Nej | Ja | Ja |
Projekt modul | Ja – 159 kr. per måned | Ja – 159 kr. per måned | Ja – 159 kr. per måned | Ja – 159 kr. per måned | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
Automatisk periodisering | Ja | Ja | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
Anlægskartotek | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej |
Godkendelsesflow af betalinger | Nej | Nej | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
Vores anbefaling
På grund af den minimale forskel i priserne anbefaler vi, at du ikke kun kigger på regnskabsprogrammernes pris.
Vælg i stedet den bedste løsning til din virksomhed.
Vi anbefaler at vælge “e-conomic smart”-versionen til de fleste kunder, da dette efter vores mening er det bedste valg.
Denne version tilbyder en bred vifte af funktionalitet, og du kan være sikker på at en eventuel bogholder eller revisor du vælger at arbejde sammen med i fremtiden, også kender dit regnskabsprogram.
Konklusion
Med så mange muligheder er det svært at træffe det rigtige valg.
Men hvis du stiller de rigtige spørgsmål og overvejer, hvad din virksomhed har brug for nu og i fremtiden, så kan du sagtens finde det bedste regnskabsprogram til din virksomhed.
(Denne blog blev opdateret sidste gang: 6.4.2023)