Nyt lovkrav om at anvende digitale kasseapparater fra 1.1.2024 for visse brancher
Der gælder i dag særlige regler for hvad en salgsbon fra dit kasseapparat skal indeholde, når du sælger til private kunder fra din virksomhed. Fra 1. januar 2024 udvides reglerne til også at omfatte et lovkrav om digital salgsregistrering for nogle brancher. I denne blog beskriver vi de nye regler.
Nyt lovkrav om at anvende digitale kasseapparater fra 1.1.2024 for visse brancher
Der gælder i dag særlige regler for hvad en salgsbon fra dit kasseapparat skal indeholde, når du sælger til private kunder fra din virksomhed.
Fra 1. januar 2024 udvides reglerne til også at omfatte et lovkrav om digitale kasseapparater for nogle brancher.
I denne blog beskriver vi de nye regler.
Nyt lovkrav om digitale kasseapparater fra 1. januar 2024
Fra den 1. januar 2024 stilles der et nyt lovkrav om, at en række virksomheder skal anvende digitale kasseapparater til deres salgsregistrering.
Disse virksomheder skal fremover ved et kontrolbesøg, eller umiddelbart efter, kunne fremsende oplysninger omkring deres salg i et digitalt format til Skattestyrelsen.
Hvilke brancher er omfattet af de nye regler om digitale kasseapparater?
De nye regler om digitale kasseapparater gælder virksomheder indenfor brancherne:
Caféer
Restauranter
Værtshuse
Købmænd
Kiosker
Pizzeriaer
Takeaway
Integration mellem kasseapparat og regnskabsprogram
Der findes allerede i dag en lang række digitale kasseapparater, eller POS-systemer som de også kaldes, der kan arbejde sammen med populære regnskabsprogrammer såsom e-conomic, Dinero og Billy.
Dermed vil du udover at leve op til de nye regler fra 2024, også ofte kunne importere dagens salg samt betalinger automatisk til din bogføring.
Effektivisering og besparelser på regnskabsudarbejdelsen
En investering i et nyt digitalt kasseapparat (POS-system) kan med den rette planlægning sammen med din bogholder og revisor, resultere i effektivisering og besparelser på selve regnskabsudarbejdelsen.
Forslag til digitale kasseapparater ved brug af e-conomic
Hvis du bruger e-conomic til dit regnskab, anbefaler vi at kigge på disse POS-systemer:
Skattestyrelsen kan pålægge en virksomhed at bruge et digitalt kasseapparat i 2023
Bemærk at Skattestyrelsen allerede her i 2023 kan pålægge virksomheder at anvende et digital kasseapparat, hvis der findes uoverensstemmelser ved et kontrolbesøg.
Uanset de nye regler som først træder i kraft i 2024, anbefaler vi allerede nu vores kunder at anvende et digitalt kasseapparat, da det både sparer tid og penge, samt mindsker risiko for fejl i regnskabet.
Har du brug for råd eller vejledning omkring digitale kasseapparater?
Hvis du har brug for råd eller vejledning i forbindelse med valg af dit digitale kasseapparat, så er du velkommen til at kontakte os.
(Denne blog er opdateret: 6.4.2024)