e-conomic bogholder: Leder du efter en bogholder?
Søger du en e-conomic bogholder til din e-conomic løsning? Dania Regnskab har stor erfaring som bogholder i e-conomic. Vi kan klare dele af eller hele dit bogholderi i e-conomic, herunder bogføring af fakturaer, indberetning af moms, betaling af fakturaer, afstemning af bank mv. Bogføring i e-conomic er et af vores absolute specialer.
Dania Regnskab fungerer som e-conomic bogholder for en lang række mindre og større virksomheder.
Vi var en af de første bogføringsvirksomheder, som startede med at bruge e-conomic, da de lancerede regnskasprogrammet tilbage i 2001.
Derfor har vi i dag 17 års erfaring i at bruge e-conomic, som kommer dig til gavn i det daglige.
Vi kan varetage enten dele af eller hele dit bogholderi.
Som en erfaren e-conomic bogholder, kender vi en del til både fordele og ulemper ved at bruge e-conomic.
Nedenfor kan du læse om et par af de væsentligste fordele og ulemper ved e-conomic.
Fordele med e-conomic
Efter vores mening er e-conomic det bedste regnskabsprogram på markedet.
Det skyldes primært at e-conomic har en bred funktionalitet, samt at e-conomic er hurtigt at bruge til selv de tungeste bogholder opgaver.
Når vi sammenligner e-conomic med Dinero og Billy’s Billing, som er de 2 nærmeste konkurrenter til e-conomic, så er e-conomic ca. 20-30% hurtigere for os at bruge til at bogføre i.
Samtidig har e-conomic en god app, der kan håndtere indscanning af bilag, så du kun behøver at tage et billede at de bilag, som du ønsker skal bogføres i e-conomic.
Ulemper med e-conomic
Hvis du ikke er bogholder af uddannelse, så kan brugerfladen umiddelbart virke kompliceret i starten.
Det skyldes at e-conomic er et “rigtigt” regnskabsprogram, som i sin tid blev udviklet af revisorer og bogholdere, til andre revisorer og bogholdere.
Man tænkte således ikke i “gør det selv” tankegangen, som både Dinero og Billy’s Billing gjorde fra start.
Priser på e-conomic licenser
e-conomic har 3 licenser, som du kan vælge mellem.
Vores e-conomic bogholder anbefaler, at du starter med e-conomics “Small Business”, da det muliggør, at vi kan importere dine bankposteringer.
Det sparer en del tid, når banken skal afstemmes.
Det er klart, at har du meget få bankposteringer (f.eks. 10 på et kvartal), så er det fint nok med en “Start-up” licens i begyndelsen.
Start-up:
99 kr. + moms
1000 posteringer om året
Kun dansk som sprog
Har ikke automatisk bankafstemning
Kan ikke importere bankposteringer
Kan ikke eksportere betalinger til netbank
Kan ikke sende rykkere per mail til kunder
Kan ikke sende fakturaer via NemHandel
Small Business:
169 kr. + moms
2000 posteringer om året
Professional:
349 kr. + moms
5000 posteringer om året
Har en række ekstra tillægsmoduler indeholdt i prisen i forhold til Start-up og Professinal, herunder:
Abonnement
Afdelingsregnskab (dimension)
Anlægskartotek
Autobank
Budget
PBS
Periodisering
Når man overskrider grænsen for antal posteringer, så opgraderes man automatisk til den næste licenstype.
Læs mere om priser på e-conomics hjemmeside
Funktioner i e-conomic
Her kan du læse om alle funktionerne i e-conomic, herunder sammenligne de 3 typer af e-conomic licenser, som er nævnt ovenfor:
Se oversigt over funktioner på e-conomics hjemmeside – og sammenlign de 3 licenstyper
Tillægsmoduler i e-conomic
Der findes en lang række tillægsmoduler til e-conomic.
Nogle af tillægsmodulerne er gratis, og andre skal man betale for at bruge.
Det er naturligvis ikke allesammen, som du vil kunne få gavn af, men mange af tillægsmodulerne er interessante at tænke ind i sine rutiner.
De kan spare både tid og optimere regnskabet, også selvom du har en e-conomic bogholder, der bogfører for dig.
Abonnement:
Hvis du fakturerer de samme kunder med de samme beløb løbende, f.eks. en service, eller et abonnement i et motionscenter, så kan dette modul forenkle faktureringen for dig.
Læs mere om tillægsmodulet “Abonnement” på e-conomics hjemmeside
Anlægskartotek:
Med dette modul kan du holde styr på afskrivningerne af dine aktiver, dvs. når du køber større driftsmidler (maskiner mv.).
Læs mere om tillægsmodulet “Anlægskartotek” på e-conomics hjemmeside
API:
Med dette modul kan du oprette integrationer med dine andre IT systemer. Det kan være dit CRM-system eller din webshop f.eks.
Læs mere om tillægsmodulet “API” på e-conomics hjemmeside
AutoBank:
Med dette tillægsmodul arbejder e-conomic sammen med din netbank, og sørger for automatisk at importere dine kontoudtog. Det kommer også med “autoforslag” til, hvordan der skal posteres. Derved kan man ofte spare 60% af den tid, man ellers bruger til at lave en bankafstemning.
Læs mere om tillægsmodulet “AutoBank” på e-conomics hjemmeside
Budget:
Med dette modul kan du oprette et budget, som bruger bogføringen fra e-conomic. Det giver dig et godt overblik over økonomien.
Læs mere om tillægsmodulet “Budget” på e-conomics hjemmeside
Dimension (afdelingsregnskab):
Med dette modul kan du oprette forskellige afdelinger, f.eks. “Odense” og “København”, og herefter bogføre udgifter på de enkelt afdelinger. Det muliggør, at du kan trække separate balancer for afdelingerne.
Læs mere om tillægsmodulet “Dimension (afdelingsregnskab)” på e-conomics hjemmeside
Indscanning:
Dette modul skal du have, hvis du ønsker at benytte funktionen (herunder apps), hvor du scanner dine bilag direkte til e-conomic.
Læs mere om tillægsmodulet “Indscanning” på e-conomics hjemmeside
Lagerstyring:
Med dette modul kan du holde styr på dit varelager. Når du laver en ordre og sender en følgeseddel, så fratrækker e-conomic varen fra din lagerbeholdning, og når du køber flere varer, så lægger e-conomic varerne til din varebeholdning.
Læs mere om tillægsmodulet “Lagerstyring” på e-conomics hjemmeside
PBS:
Med dette modul kan du opsætte en integration mellem Nets og din e-conomic, således at du kan foretage automatiske træk hos dine kunder (BetalingsService).
Læs mere om tillægsmodulet “PBS” på e-conomics hjemmeside
Periodisering:
Hvis du har salg eller udgifter, som strækker sig over længere perioder, så hjælper dette modul med at opdele beløbene korrekt i alle perioderne.
Læs mere om tillægsmodulet “Periodisering” på e-conomics hjemmeside
Projektstyring:
Hjælper med at holde styr op projekter, herunder timer og udlæg, som skal faktureres på et projekt.
Læs mere om tillægsmodulet “Projektstyring” på e-conomics hjemmeside
Smart Inbox:
Med dette modul scanner du dine bilag som du plejer, men du får nu aflæst data på bilagene, og e-conomic posterer herefter selv de fleste ting. Det sparer tid til selve bogføringen.
Læs mere om tillægsmodulet “Smart Inbox” på e-conomics hjemmeside
Webshop:
Du kan lave og integrere din webshop med din e-conomic løsning.
Læs mere om tillægsmodulet “Webshop” på e-conomics hjemmeside
Website:
Hvis du ikke har en hjemmeside, kan du med dette modul nemt komme i gang.
Læs mere om tillægsmodulet “Website” på e-conomics hjemmeside
Apps i e-conomic
Læs mere om Apps på e-conomics hjemmeside
Opret en ny konto i e-conomic
Opret en ny konto på e-conomics hjemmeside (gratis 14 dages demo)
Flyt dit regnskab fra Dinero eller Billy’s Billing til e-conomic
Du kan få gratis hjælp fra e-conomic, til at flytte dit regnskab fra Dinero eller Billy’s Billing.
e-conomic tilbyder at flytte åbningsbalance, kundekartotek og kontoplan helt gratis.
Det kræver blot at du tilmelder dig enten e-conomics “Small Business” eller “Professional” løsning.
Skriv til e-conomic her om at flytte dig regnskab til dem
Giv din e-conomic bogholder adgang til e-conomic
Vi skal have adgang til din e-conomic løsning, når du har oprettet en ny konto.
Det sker på følgende måde:
1. Log ind i e-conomic
2. Vælg “Indstillinger” oppe i menubaren (klik på tandhjulet)
3. Vælg “Alle indstillinger”
4. Vælg “Administratorer”
5. Søg efter aftalenummer: 104131
6. Klik på “Vælg” ikonet ude til højre
Dit skærmbillede skal se således ud, når du har givet vores e-conomic bogholder adgang:
Scan fakturaer og kvitteringer til e-conomic
Vores e-conomic bogholder anbefaler, at du scanner dine fakturaer og kvitteringer til e-conomic.
På den måde slipper du for gammeldags bilagsmapper.
Send dine fakturaer og kvitteringer til e-conomic på mail:
Når du har oprettet din e-conomic konto, så skal vi have aktiveret modulet “Indscanning”.
Det gør vores e-conomic bogholder for dig.
Herefter får du en dedikeret mailadresse af e-conomic (de sender den til dig på mail), hvortil du fremadrettet kan maile dine fakturaer og kvitteringer som enten PDF eller som JPG (billede). Vær opmærksom på at du ikke kan maile Word- eller Excel-filer, da e-conomic ikke kan læse disse. Så det skal være PDF eller JPG (billede).
Scan dine fakturaer og kvitteringer til e-conomic med app:
I tillæg til at kunne maile dine fakturaer og kvitteringer til e-conomic, så kan du også bruge deres app.
Den fungerer på den måde, at du bare tager et billede af fakturaen eller kvitteringen.
Herefter overføres den automatisk til e-conomic, og vores e-conomic bogholder har nu adgang til det scannede bilag.
Det er en nem løsning.
Hent e-conomics “udgifts” app til iPhone her:
Hent e-conomics “udgifts” app til smartphone her:
Link til download i Google Play
Lav salgsfakturaer til dine kunder “på farten” fra app
Hent e-conomics “salgs” app til iPhone her:
Hent e-conomics “salgs” app til smartphone her:
Link til download i Google Play
Typisk arbejdsfordeling i e-conomic mellem dig og din e-conomic bogholder
Der skal laves en arbejdsfordeling mellem dig og din e-conomic bogholder for at optimere arbejdsgangen.
Scanning af bilag:
Da du som oftest selv vil modtage fakturaer fra dine leverandører enten per mail eller med posten, så er det nærliggende, at det er dit ansvar, at få scannet disse fakturaer til e-conomic.
På samme måde er det også dig, der sidder med alle de små kvitteringer fra køb af kaffe, benzin osv.
Vi anbefaler derfor, at du har ansvaret for denne del af regnskabet, og sørger for at scanne dine bilag mindst en gang om måneden til os, og meget gerne hyppigere – f.eks. ugentligt.
Du kan læse mere her, om hvordan du sender bilag til bogføring i e-conomic:
Læs mere om at indsende bilag til bogføring i e-conomic
Kasserapport:
Udover selve fakturaerne og kvitterinder, så skal du huske, at det er lovpligtigt at lave en kasserapport, hvis du modtager kontante betalinger fra dine kunder. Vi har lavet en vejledning her, til hvordan du laver en kasserapport:
Læs mere om at lave en kasserapport
Da kasserapporten skal laves hver dag ved lukketid (eller knap så ofte, alt afhængig af din branche og antal posteringer), så er det normalt også dit ansvar at lave denne. Ellers skal vi køre ned i din virksomhed hver aften, og det bliver hurtigt meget dyrt.
Bankudtog:
Vi skal også bruge en udskrift fra din netbank, som indeholder alle ind- og udbetalinger, i den periode vi bogfører for.
Medmindre vi har adgang til netbanken, og selv kan trække bankudtoget, så skal du sørge at sende dette til os.
Vi skal helst have bankudtoget som en CSV-fil, da vi så kan importere posteringer til e-conomic.